Zkusíme si vzít výrobu reklamy na příkladu prodejce sportovních potřeb. To je tedy zadavatel a ten chce reklamu pro svůj obchod. A chce tu nejsnadnější, vytisknou letáčky, které pak přijdou do poštovních schránek, nebo se prostě jen někam položí. A chce jich pět tisíc kusů.  

stará reklama

Takže tento člověk, budeme jej i nadále nazývat zadavatelem nebo zákazníkem, musí najít někoho, kdo mu to vše zařídí. Nemá na to ani čas ani kapacity, aby si to udělal sám.  

Nuže bere telefon a volá jednu z nejlepších reklamních agentur v republice, a to reklamní agenturu Ostrava imperialmedia.cz. Nyní tedy první člověk zvedá telefon a poslechne si přání zadavatele. S detaily, jak má reklama vypadat, jej předává technikovi číslo jedna, kterýžto jej vyslechne i s návrhem. Tento technik většinou bývá grafik a ten pak zpracuje celou reklamu tak, aby byla graficky správná a aby byla především přitažlivá. Nebudu zde rozebírat delší spolupráci těch dvou, protože grafik posílá vzorek klientovi a ti dva jej spolu vypracují k dokonalosti. Následně přichází pasáž tisku. Grafik posílá návrh do tiskárny, kde počet lidí odhadnou již nelze. Záleží, jak je tiskárna automatizovaná, kolik zaměstnanců, tedy jen těch řadových se stará o to, aby byl tisk v pořádku plus výstupní kontrola.  

poštovní schránka

Když je pak vše hotovo kontroluje se vše znova ještě jednou v agentuře a teprve pak jde zásilka s letáčky zadavateli, nepřijede-li si pro ni sám. Ale to ještě stále není konec, protože zadavatel je asi těžko nechá ležet na stole. Ten si musí sehnat distributora, nezařídil-li si jej již přímo u reklamní agentury Ostrava. Takže letáčky putují k distributorovi, který je většinou neroznáší sám, ale má na to své lidi a ten reklamy mezi ně rozdělí. A tím se přes distributory dostává výrobek do cílové stanice, kam patří.  

Takže vidíte, že na této obyčejné reklamě se uživí zhruba kolem deseti a až dvaceti lidí.